Som företagare är det lätt att känna press och krav, både från sig själv och andra. Men det går att göra en del för att minska stressen. Här är några enkla tips.
1. Tanka med rätt bränsle
Ät en vettig frukost och en lätt, näringsrik lunch. En pizza med extra allt kan kännas frestande, men är inte rätt bränsle när ett möte med viktigaste kunden väntar på eftermiddagen.
2. Gör något på fritiden där du släpper alla jobbtankar. Det kan vara att meka med veteranbilen, stå i fågeltornet med kikaren, spela schack på nätet eller gå ett par timmar på golfbanan. Den här typen av daglig avslappning är viktig på lång sikt.
3. Kom ihåg pausen i arbetet. Precis som du behöver semester ibland behöver du korta stunder av avkoppling under arbetsdagen. Var med på kafferasten. Ta en lunchpromenad. Eller lyft bara blicken då och då för att titta på träden utanför fönstret i några sekunder.
4. Utan reaktion finns ingen orsak. Bli inte arg på sådant du inte kan påverka. Det är bara du som förlorar på det. Eftersom orsak och verkan alltid hänger ihop försvinner orsaken – till exempel en stolle i trafiken – om du inte reagerar med ilska och irritation.
5. För en loggbok. Om du ofta känner dig stressad är det en god idé att skriva loggbok över dina vanor och hur du känner dig. Då kan du i efterhand se vad du gjorde de dagar du mådde bra, och vad som kan ha påverkat dig när du kände dig stressad.
6. Rör på kroppen och få frid i sinnet. Motion motverkar stress, så försök att träna några gånger i veckan på ett sätt du tycker är roligt. Har du inte knän för att jogga så är promenader överlägset mycket bättre än ingenting.
7. Påbörja projektet så tidigt som möjligt. Om ett projekt tar fem dagar och måste vara klart om en månad är det lätt att vänta med att börja tills det bara är fem dagar kvar. Gör inte det. Börja så snart du kan, skapa ett försprång och bli av med oron över att inte bli klar i tid.
8. Var tacksam. Det är lätt att fokusera på problem och det som fattas, men ta en stund varje dag och gå igenom de saker du har att vara tacksam över. Det lättar upp.
9. Var tidsrealist. Mycket stress skapas av för korta tidsramar. Är det svårt att hinna en uppgift på en timme? Förklara att du behöver två. Är projektet för komplext för att bli färdigt på två veckor? Räkna istället med tre.
10. Minska stressen hos medarbetarna. Har du anställda så se till att de vet vad som förväntas av dem – och varför olika uppgifter är viktiga. Be dem också larma i tid om de stöter på problem. God kommunikation minskar stressen hos er alla.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com