I samband med högtider, före sommar-, julledighet är många företag som mest utsatta för bedrägerier. Av den enkla anledning att många är lite extra stressade och då sker ett misstag lättare. Bluffmail som syftar till att bedragaren vill att vi skall klicka på en ”knapp” eller en länk för att bedrägeri skall aktiveras på ett eller annat sätt blir mer och mer sofistikerade.
I dagarna har många företag fått mail om en påstådd dubbelbetalning från en avsändare som har avsändaren ”Telia Sverige”. I själva verket kommer mailet från support@web.com och avsändaren vill att mottagaren skall klicka på knappen ”BEGÄRAN OM ÅTERBETALNING”. Frestande vid en snabb anblick att klicka och få tillbaks de pengar som man påstås ha betalt dubbelt.
Vid en närmare koll kan man läsa dålig svenska eller rättare sagt ett försök att blanda svenska och danska. Tex meningen: ”Vi inbjuder dig att begära en återbetalning genom att klicka på länken nedan”. I de fall man dubbelbetalt till Telia så återbetalar Telia betalningen direkt utan någon begäran till ditt konto. Ett ännu tydligare exempel på att det är ett bluffmail är meningen: ”Du kan justere din faktura i avsnittet:” Justere?, Afsnittet? Inte direkt felstavningar som man förväntar från en leverantör som Telia.
Så se till att vara extra mycket på din vakt för bedrägerier inför jul och under jul-, och nyårshelgen. Se också till att informera dina medarbetare, då det ofta räcker att en person gör ett misstag för att låsa hela företagets data och filåtkomst i syfte att begära lösensumma för att lösa upp och ge er tillgång till era dokument igen.