Vad händer med förmånsbilen?

E6_vid_Järavallen,_Skåne

Det råder en viss osäkerhet just nu bland de som kör förmånsbil (tjänstebil). Regeringen vill att den föreslagna bonus malus-skatten ska bakas in vid beräkning av bilförmån redan nästa år. I dagsläget finns det dock ingen riksdagsmajoritet som stödjer förslaget. För att få lite perspektiv på läget och hur förmånsbilen utvecklats kostnadsmässigt bad vi Ronny Svensson på Ynnor att svara på tre snabba frågor.

Hur har kostnaden för förmånsbil utvecklats 1997-2017, är det dyrt eller billigt idag?

– Med de senaste årens sjunkande räntor har också förmånsvärdet sjunkit och det har aldrig varit så billigt med förmånsbil som idag. Eftersom man nu satt ett golv för hur låg ränta man får använda vid beräkning av förmånsvärdet, 0,5 procent, så kommer förmånsbilen aldrig att bli billigare än idag. Ännu bättre ser kalkylen ut om man jämför med att själv äga bilen, eftersom dagens restvärden är mycket lägre än för 10-15 år sedan, något som man inte behöver ta hänsyn till vid beräkning av förmånsvärdet.

Vågar företaget välja en bil med förbränningsmotor med tanke på andrahandsvärde?

– Bilar med förbränningsmotor kommer att vara eftertraktade på andrahandsmarknaden i ytterligare några år. Särskilt om man väljer en lite mindre bil med snålare motor. Idag är det svårt att hitta bilar som är riktigt törstiga, i alla fall “på pappret”. Med de nya koldioxidmätningarna, WLTP, som börjar användas nu i sommar, kan utsläppsvärdena sticka iväg. Ett tips är därför att välja en bil som redan är typgodkänd, så att det gamla lägre utsläppsvärdet följer med hela bilens livslängd.

Sett till förmånsvärde, vilka faktorer ska man se upp med vid valet av bil just nu med tanke på föreslagna förändringar?

– Våra politiker vill premiera elbilar, laddhybrider, gasbilar och snåla fossilbilar. Men de nya reglerna börjar gälla först om ett år, så det här kan vara sista chansen att välja en riktigt törstig bensin- eller dieselbil. De nya reglerna gäller alltså bara de bilar som är nya efter halvårsskiftet 2018. Men efter det kommer det se helt annorlunda ut. Då gäller det att undvika straffskattade dieselmonster.

 

Läs även debattartikel i GP.se på ämnet

Bild CC BY-SA 3.0

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr