Kläd-och skohandeln fortsätter att återhämta sig efter den stora nedgången under pandemin.
Svensk Handels Stilindex för juni och juli visar att kläd-och skohandeln fortsätter att öka sig efter nedgången under pandemin. Försäljningen av kläder i fysisk butik och e-handel ökade med 19,4 procent i juni och 19,6 procent i juli jämfört med samma månader föregående år. Även skoförsäljningen visar positiva siffror om än inte fullt så starka, skohandeln ökar med 26,4 procent i juni och 20,2 procent i juli. Jämfört med 2019 backar dock båda kategorierna något. klädhandeln -3,5 procent i juni och -0,5 procent i juli medan skohandeln fortfarande ligger back med -21,1 procent i juni och -6,3 procent i juli
– Det är glädjande att försäljningen i både kläd- och skohandeln ökar kraftigt. Lättade restriktioner och fler vaccinerade gör att kunderna vill återvända till butikerna. Även om siffrorna är positiva ska vi komma ihåg att ökningen sker från låga nivåer, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
Försäljningen på nätet
Han uppger att försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del klädbutiker har ökad e-handel vägt upp tappen i de fysiska butikerna.
– Samtidigt är det fortsatt helt avgörande för många sko- och klädbutiker att flödena av kunder till stadskärnor och köpcentrum tar fart igen. Att hela befolkningen tar sitt ansvar och fullvaccinerar sig är nyckeln till att få tillbaka rörligheten i samhället, säger Mats Hedenström.
Svenskarnas hemmaturism är stark men de utländska turisterna saknas, särskilt våra norska grannar
– Sommarmånaderna är särskilt betydelsefulla för många av våra medlemmar, inte minst i de delar av landet där turismen är särskilt tongivande. Det är glädjande att svenskarna väljer att resa runt och semestra i alla delar av landet. Det är dock oroväckande att vi får ännu en sommar utan den, inte minst för storstäderna, viktiga utländska turismen. Vi måste åter öppna upp mellan våra länder och där är naturligtvis gränsen mot Norge extra viktig för oss.