Många företagare har svårt att säga nej till kunder som vill få saker gjorda. Ändå kan det ibland vara nödvändigt.
Är du exempelvis frisör har du förmodligen lätt att säga nej när långhåriga kunder öppnar dörren till salongen och undrar om du har tid med en klippning. Åtminstone om resten av dagen redan är fullbokad. Men är du konsult och upptagen med ett projekt för en gammal kund kan det vara svårare, i alla fall om du vet att det väntar lugnare dagar när projektet är klart. Då kan det vara lockande att säga ja och försöka klämma in arbetet för den nya kunden på kvällar och helger. Går det så går det – och det nya uppdraget kan ju utvecklas till en relation som ger trygga intäkter och roliga jobb under flera år framöver?
Samtidigt vet du förmodligen hur det känns att ta på sig för mycket jobb på för kort tid. Visst tjänar du pengar, men förmodligen får du avstå från annat som är viktigt för dig. Umgänge med familj och vänner. Fritidsintressen och rekreation. Lugn och ro för kropp och själ.
Ibland är det värt att pressa sig lite extra under en kort tid, men oftast behöver man helt enkelt säga nej. Här är några tillfällen när du inte ens borde överväga att tacka ja.
När du inte har rätt kompetens. Du kanske översätter från engelska till svenska, och så kommer en kund och vill att du ska översätta till engelska. Risken är stor att något ska bli fel eller att du inte hittar samma ton som på svenska. Säg nej.
När du vet att du inte hinner. Om du inser att du inte kommer att klara kundens deadline är det bättre att säga ifrån direkt. Kan inte kunden ge dig mer tid så tackar du nej.
När det inte känns bra. Blir du kontaktad av en ny kund som ber dig jobba för lägre ersättning eftersom ”det kommer mycket mera sen”, så finns det ofta anledning att bli misstänksam. Detsamma gäller kunder som du har jobbat med ett tag, men som inte behandlar dig på ett bra sätt. De kanske begär för mycket, är på gränsen till otrevliga eller betalar för sent. Säg nej och slipp obehaget.
När du säger nej till en kund ska du göra det så fort som möjligt, så att kunden får en chans att hitta en annan lösning. Ge beskedet på ett respektfullt sätt och förklara varför du inte har möjlighet. Stå fast vid ditt besked och ge inte efter för övertalningsförsök.
Text: Stefan Hedner
Foto: Pexels.com