Sociala medier och sänkta priser på jobbannonser har gjort att rekryteringskostnaderna överlag har minskat på senare år. Samtidigt upptäcker allt fler fördelarna med att jobba på ett mindre företag. För visst kan småföretag mäta sig med storföretagen när det gäller att rekrytera branschens bästa medarbetare.

– Småföretag är ofta blygsamma och behöver bli bättre på att lyfta fram fördelarna med att arbeta på ett småföretag i sina rekryteringsannonser, säger Jenny Sandén, marknadschef på ROI Rekrytering.

– De främsta skälen till att människor söker sig till småföretag är att det ger dem ökade möjligheter till inflytande, att forma sin egen roll, påverka företagskulturen och vara med och forma verksamheten på olika sätt. Det är småföretagens främsta konkurrensfördel i kampen om de bästa medarbetarna och behöver därför framhävas tydligt i jobbannonsen.

Även om många småföretags budget inte ger utrymme för att anlita ett rekryteringsföretag så är det ofta en god idé att ta in ett second opinion från ett rekryteringsföretag i slutfasen av rekryteringsprocessen. Visst är det en investering, men betrakta tjänsten som en kvalitetssäkring som förebygger dyra felrekryteringar.

– En viktig riskfaktor att eliminera, för att behålla kompetens är att skapa en välfungerande struktur för introduktion av nya medarbetare, den så kallade ”Onboardingprocessen”. En genomtänkt introduktion gör att medarbetaren känner sig välkommen och trygg i sin nya roll. En bristande introduktion kan leda till att den nyrekryterade medarbetaren snart söker sig vidare till nya utmaningar. En lyckad rekrytering slutar inte när anställningsavtalet är påskrivet, säger Jenny Sandén.

 

Text: Annika Wihlborg

 

Bild: Jenny Sandén, ROI Rekrytering.

 

Rekryteringstips för småföretag

1. Satsa på annonsering i sociala medier. Många småföretag kombinerar annonsering med att annonsera eller använda kostnadsfria kanaler på sociala medier. Att lägga ut en platsannons på Linkedin eller Facebook behöver inte vara särskilt dyrt

2. Framhäv tydligt fördelarna med att jobba hos er. Fundera på vad som gör att ni sticker ut från mängden. Flexibla arbetstider, en god sammanhållning, entreprenörsanda eller en stark företagskultur är exempel på faktorer som kan lyftas fram i annonsen.

3. Lägg mycket krut på introduktionen. Enkla saker, exempelvis att skicka en blomma till den nya medarbetaren så snart anställningsavtalet är signerat, uppskattas mycket. Se till att allt praktiskt fungerar och erbjud handledning första tiden på nya jobbet.

 

Den här artikeln är hämtad ur medlemstidningen Fria Företagare. Bli medlem så får du nästa nummer direkt hem i brevlådan och dessutom många andra förmåner >>