Nya besked om laddhybrider

E22_Nättraby_motorväg_västerut_mot_Karlskrona

Bonus Malus systemet som straffskatter bilar med höga utsläpp och ger miljöbilar en lägre skatt justeras vid årsskiftet till att använda ett nytt mätsystem för utsläpp WLTP. det är en körcykel som skall ge verkligare utsläppsnivåer än den tidigare. Det resulterar i sin tur i att flertalet ev de bilar som nyss fick låg skatt istället kommer att drabbas av hög skatt. Här bland andra Laddhybrider. Det har fått många att gå i taket. Bland annat organisationen Bil Sweden.

Organisationen kritiserar regeringen för den korta framförhållningen och att Bonus Malus är planerat att ändras igen om ett år. Det skapar förvirring bland konsumenter och stor osäkerhet.

På torsdagskvällen kom det dock kontraorder från regeringskansliet där man meddelar att utsläppsgränsen för bonusberättigade laddhybrider kommer att höjas från 60 till 70 gram per kilometer. det innebär att de flesta laddhybrider får behålla sina bonus – sin låga skatt. Dock inte de större modellerna som sannolikt kommer att hamna över gränsen och åka på Malus skatten.

Läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr