Hon var 27 år gammal när hon bestämde sig för att starta en resebyrå på nätet och med föräldrarnas villa som säkerhet lånade hon en halv miljon. Året var 2004. Tio år senare omsatte FLYGSTOLEN.SE 1,8 miljarder. Förra året sålde Linda sitt bolag och letar nu efter nästa utmaning.
– Egentligen var jag trött på resebranschen när jag sa upp mig från Travelstart 2003. Jag tog ett annat jobb för att försörja mig och sålde presentreklam. Men jag insåg att jag saknade pulsen och det digitala, säger Linda Bjernstål när vi träffas över en fika i september 2017.
HON HAR unnat sig att vara ledig i mer än ett halvår nu. Vilket var efterlängtat eftersom hon kört på i högt tempo ända sedan januari 2004 då hon bestämde sig för att köra igång Flygstolen.se och allt började. Eller egentligen började det ett par år tidigare när Stephan Ekbergh på Travelstart anställde Linda. Ehandel var fortfarande ett rätt okänt begrepp och långt ifrån så självklart som idag. Travelstart var en av pionjärerna och värderades till svindlande 80 miljoner kronor.
– Stephan blev min dörröppnare, en verklig inspiratör. Men det var högt tempo och vi insåg inte då att vi bara var i början av utvecklingen. Men efter fyra år där orkade jag inte utan sa upp mig, berättar Linda.
”Vi lanserade i maj 2004 och fick omsättning direkt. Det var rätt produkt på marknaden vid rätt tid”
TILLBAKA TILL 2004 då Linda startade Flygstolen i sin lägenhet. Men för att börja sälja resor på nätet behövde hon en bokningsmotor och en sådan kostade 500 000 kronor.
– Jag lånade pengarna på banken, mina föräldrar fick väl sätta huset i pant typ. Men förutom det hade jag inga stora kostnader, jag satt ju hemma och jobbade. Vi lanserade i maj 2004 och fick omsättning direkt. Det var rätt produkt på marknaden vid rätt tid.
FÖRETAGET VÄXTE snabbt i omsättning, redan inom ett år passerade hon 35 miljoner kronor. Ett snittköp i resebranschen ligger på 6 000-7 000 kronor, billiga resor på sommaren och dyrare långresor på vintern.
– Jag har alltid haft fokus på att sälja först och lösa det andra sedan. Om man säljer har man pengar att köpa in tjänster för, säger Linda och tillägger:
– På den tiden kunde man dessutom lägga på marginaler när man sålde resor på nätet. I dag måste man ha mycket, mycket större volymer och dessutom sälja olika tilläggsprodukter. Det är tuffare idag och branschen har förändrats.
REDAN 2012 sålde hon 40 procent av bolaget som det året omsatte nästan 600 miljoner kronor. Två år senare hade de växt till hissnande 1,8 miljarder kronor.
– Men redan då kände jag att nu börjar flygbolagen själva ta marknadsandelar och de vill inte längre betala oss för den försäljning vi genererar. Det var viktigt att fortsätta växa och vi behövde ännu mer volym än vi hade då. Det behövdes fem miljarder i årsomsättning, säger Linda. Hon insåg att de inte skulle klara att växa så mycket tillräckligt snabbt. Branschen gick mot en konsolidering och efter att i tolv år ha kört hårt var det dags att sälja. En lång process med otroligt mycket arbete bakom genomfördes under 2016 då Flygstolen fick holländska ägare.
– Det är mer än arbete än man först inser med en bolagsförsäljning, alla avtal och transaktioner som ska lösas. Samtidigt är det en speciell känsla att lämna något man byggt upp och som varit en så stor del av ens liv. Att sälja ett bolag är en skilsmässotid, säger Linda Bjernstål som jobbade kvar till januari 2017.
HON HAR en bra slant på bankkontot, behöver inte ta ett jobb för att betala räkningarna. Istället har hon ägnat snart sju månader åt att landa. Hon sitter i styrelsen för Ängelholms Flygplats AB och tittar på att investera i några bolag.
– Det är egentligen först nu som jag känner att jag återhämtat mig. Jag har inte något att bevisa längre,ingen press på mig att bygga upp ett stort bolag igen. Istället ser jag en möjlighet att investera i några mindre bolag och kunna hjälpa andra att göra samma resa som jag, säger Linda.
FLYGSTOLEN VAR hennes första företag. Hon hade aldrig drivit företag tidigare, men när hon tittar tillbaka med lite perspektiv så inser hon att hon ändå var ett entreprenörsämne.
– Jag var rätt driven. Jag höll exempelvis på med hästar när jag var ung, sålde jordgubbar och tidningar. Jag var en person som sa emot lärare, hade bara bra betyg i de ämnen som intresserade mig. Jag var ganska vilsen och visste inte riktigt vad jag ville göra efter gymnasiet. Det var först när jag startade eget som alla pusselbitar föll på plats, säger Linda.
Text: Sölve Dahlgren
Foto: Cecilia Thornberg