Det råder en växande optimism bland svenska småföretag. Enligt Vismas Affärsbarometer tror 44 procent av företagen att försäljningen kommer att öka under de kommande sex månaderna. Framtidstron är stark inom hotell och restaurang samt IT, men mer dämpad inom bygg.
– Vårt viktigaste budskap till svenska företag är att en lågkonjunktur alltid är kortare än en högkonjunktur. Nu ökar framtidstron. Men det betyder inte att lågkonjunkturen är över. Det är fortfarande viktigt med en strikt kostnadskontroll som möjliggör investeringar när konjunkturen verkligen har vänt, säger Henrik Salwén, vd på Visma Advantage.
Enligt Affärsbarometern ser drygt 31 procent en oförändrad försäljning som det troligaste alternativet under det kommande halvåret. Knappt 23 procent spår en minskning. I den förra undersökningen trodde 36 procent av företagen att försäljningen skulle minska. Framtidstron varierar mellan olika branscher. Inom hotell och restaurang är optimismen påtaglig, 69 procent förväntar sig ökad försäljning. Även hos företag i fastighetssektorn samt inom IT och telekom finns en stark framtidstro. Här gör 65 respektive 61 procent bedömningen att försäljningen kommer att utvecklas positivt. En betydligt mer dämpad syn på den egna försäljningsutvecklingen återfinns hos företag som arbetar inom el och VVS: 54 procent spår en minskad försäljning. I byggbranschen är motsvarande siffra 38 procent.
–En tumregel är att aktörer som förbereder sina verksamheter och ställer om i tid klarar ekonomiska påfrestningar bäst. Men det är viktigt att komma ihåg att tillväxt har en generell och stark koppling till konjunktur, säger Henrik Salwén.
Text: Annika Wihlborg Foto: Visma