Antalet klagomål riktade till konsumentverket och ARN mot e-handlare som erbjuder dålig service oklara leveranser med mera. Det är speciellt så kallade ”dropshipping” företag som anmälningarna ökat med nästan 500 procent. Från 146 anmälningar ifjol under våren till 728 i år under samma period.
Dropshipping innebär att en webbutik inte har egen tillverkning eller lagerhållning, utan stället beställer varor direkt från leverantören som i sin tur skickar varan direkt till kunden.
De flesta anmälningarna riktas mot webbutiker som ser ut att vara svenska. Handlarna är duktiga på marknadsföring i Sociala medier och leder kunderna till sajten.
Anmälningarna handlar om sena leveranser, uteblivna varor eller varor som inte motsvarar beskrivningen. Företagen går sedan inte att kontakta.
Så kallad dropshipping gör det svårt och dyrt att skicka tillbaka varor. Varor som dessutom sällan motsvarar förväntningarna. Anmälningar från missnöjda kunder ökar nu snabbt.
– Den här typen av anmälningar ökar hela tiden, säger Claudia Ayala Calderon, jurist på Konsumentverket till SVT.
Affärsmodellen med dropshipping är inte olaglig men används av många oseriösa företag.
– Man bygger en image på sociala medier och lyfter ofta fram att varorna är tillverkade i Sverige, att de är handgjorda. Ofta skriver man en liten berättelse om den som gjort produkten. Men i själva verket skickas varorna direkt från fabriker i Kina och pengarna går till affärsinnehavaren, säger Emily Dahl, modevetare till SVT.