Kakorna blir kvar i Googles webbläsare Chrome

Cybersecurity digital footprints made of binary code, highlighti

Google meddelade på måndagen att de planerar att behålla tredjepartscookies i sin Chrome-webbläsare, trots tidigare löften om att fasa ut dessa ”kakor” som används för att spåra användare på internet.

Beslutet kommer efter oro från annonsörer, som är Googles största inkomstkälla, om att förlusten av cookies i världens mest populära webbläsare skulle begränsa deras förmåga att samla information för att personanpassa annonser, vilket skulle göra dem mer beroende av Googles användardatabaser.

”I stället för att avveckla tredjepartscookies kommer vi att introducera en ny upplevelse i Chrome som låter användarna göra ett informerat val som gäller för hela deras webbsurfande, och de kommer att kunna justera detta val när som helst”, sade Anthony Chavez, vice vd för Googles Privacy Sandbox-initiativ, i ett blogginlägg. Sedan 2019 har Alphabet-enheten arbetat med Privacy Sandbox-initiativet som syftar till att förbättra online-integriteten samtidigt som det stöder digitala företag, med ett viktigt mål att fasa ut tredjepartscookies.

Cookies är informationspaket som låter webbplatser och annonsörer identifiera enskilda webbsurfare och spåra deras surfvanor, men de kan också användas för oönskad övervakning. I Europeiska unionen regleras användningen av cookies av den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR), som stipulerar att publicister måste få uttryckligt samtycke från användare för att lagra deras cookies. Stora webbläsare erbjuder också möjligheten att radera cookies på begäran.

Så fungerar kakor (Ccokies)

Varje gång du besöker en sajt sparas en cookie (kaka) på din enhet. Svensk lag kräver att du informeras och aktivt accepterar detta.

Förstapartskakor, information från när du varit inloggad på en sajt, är ovanligare än tredjepartskakor. Tredjepartskakor är något förenklat uppgifter om dina surfvanor som säljs vidare mellan olika företag.

Alla kakor, kombinerat med andra system, används för att kartlägga dig online och gör det möjligt för företag att hitta annonser som du förmodligen kommer interagera med.

De senaste åren har det på olika håll debatterats om vem som bör äga rätten till datan som sparas om användare och hur den får säljas vidare.

Det går att, genom att läsa det finstilta, neka åtkomst för kakor på de flesta sajter. Det går även att använda tredjepartsprogram som gör samma sak.

Att tacka nej till kakor innebär i de allra flesta fall att man ändå kan använda sajten eller tjänsten, men utan att bli ”spårad”. Det är dock inget hundraprocentigt skydd för den som vill vara helt anonym online.

Läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr