Företagarförbundet leder småföretagen mot en hållbar framtid
Företagarförbundet lanserar en ny hållbarhetssatsning för att hjälpa småföretag att ta steget mot en grönare affärsmodell. Genom utbildningar, verktyg och
Hem / Hållbarhet
Starta din hållbarhetsresa med oss och ta små, meningsfulla steg mot en starkare konkurrenskraft och ett minskat klimatavtryck. Detta initiativ är designat för att inte bara stärka ditt varumärke, utan också förbereda din verksamhet för framtida krav på hållbarhetsrapportering.
Andreas Pragsten, Ansvarig för Hållbarhetsresan med Företagarförbundet
Vi vill göra det enkelt för dig som medlem att komma igång med detta arbete som vi vet vi alla kommer att behöva komma igång med.
Allt fler krav ställs på företag att dokumentera och rapportera sin hållbarhetsinsats. Genom vår hållbarhetsresa kan du positionera dig och ditt företag mot både leverantörer och kunder.
Fördelar med hållbarhetsresan:
Hållbarhetsresan, som leds av Företagarförbundet i samarbete med RISE och #omställningslyftet, är kostnadsfri för medlemmar. Icke-medlemmar är välkomna att ansluta för en avgift på 4,990 SEK för de första tre hållplatserna.
Starta din hållbarhetsresa nu – för din affär och vår planets framtid!
Vi skickar material som hjälp i ert arbete. (checklistor, information och en kort videointroduktion 3 min)
Som aktiv samhällsaktör påverkar Företagarförbundet bland annat genom att driva opinion i frågor som rör småföretagens villkor och möjligheter till utveckling. Att stötta och stärka småföretagen i deras hållbarhetsarbete menar vi är betydelsefullt också för en hållbar samhällsutveckling.
Många företag, både stora och små, ligger redan idag långt framme i hållbarhetsarbetet. De flesta anser att företagen ska ta samhällsansvar och bedriva hållbarhetsarbete. En ökande medvetenhet och ökade förväntningar innebär nya krav från kunder och samhälle. Det innebär i sin tur nya affärsmöjligheter och alltfler företag engagerar sig aktivt för en hållbar utveckling. De ser ett tydligt samband mellan hållbarhetsarbete och ökad lönsamhet.
Samtidigt har små företag, inte minst enmans- och fåmansföretag, begränsade resurser såväl tidsmässigt, personellt som ekonomiskt att bedriva hållbarhetsarbetet. Det gäller i stor utsträckning också Företagarförbundets medlemsföretag. Det krävs både ökad kunskap om hållbarhet och hjälp med prioriteringar av metodval för ett effektivt arbete. Att stötta och vägleda våra medlemsföretag i deras hållbarthetsarbete står därför högt på agendan och är förbundets kanske allra viktigaste framtidsfråga.
Företagarförbundet lanserar en ny hållbarhetssatsning för att hjälpa småföretag att ta steget mot en grönare affärsmodell. Genom utbildningar, verktyg och
Arbetslösheten i Sverige fortsätter att rusa, och under tredje kvartalet 2024 uppgick antalet arbetslösa till hela 459 000 personer i
De fluktuerande och tidvis mycket höga elpriserna har varit en avgörande faktor för många företag på senare år. På sommaren
Som företagare ser jag positivt på att energiminister Ebba Busch signalerar om möjliga lägre elpriser i vinter, trots att vi
Begreppet ”Hållbar utveckling” lanserades 1987 av FN:s världskommission för miljö och utveckling i rapporten ”vår gemensamma framtid”. Kommissionen gav begreppet följande definition:
”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.”
En hållbar utveckling bygger på tre dimensioner: den sociala, miljön samt ekonomin. De 17 globala målen för hållbar utveckling innefattar alla tre dimensioner och är den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin antagit. Den finns till för att uppnå fyra övergripande mål till år 2030: Att avskaffa extrem fattigdom. Att minska ojämlikheter och orättvisor i världen. Att främja fred och rättvisa. Att lösa klimatkrisen
Ett medlemskap späckat med småföretagaranpassade medlemstjänster och förmåner. Din egen inköpsavdelning, rådgivning, försäkringspaket och mycket mer.
De allra flesta jobben och tillväxten skapas här. Vi driver opinion för att göra det bättre, enklare och tryggare för dem att utvecklas. Bra för småföretagen, bra för Sverige!
Vi fokuserar på de allra minsta företagen, soloföretagare och de med upp till tio anställda. Vi är själva småföretagare och vet hur verkligheten ser ut.