Den nya pås-lagen har gett bra effekt. Allt fler kunder tänker sig för innan de tar en kasse. Och många företagare funderar på att göra flergångspåsar.
– Man vill göra snygga kassar som folk kan använda många gånger, säger Christian Johansson, som driver Mrs Curlies i Kungsbacka.
DEN 1 JUNI infördes lagen om plastpåsar i affärer. Den innebär att butiken måste upplysa om hur påsarna påverkar miljön. Följden har blivit att fler butiker tar betalt för kassarna, oftast två kronor styck. Lagen har blivit en miljömässig succé. De stora kedjorna bidrar med att 13 miljoner ton mindre plast slängs varje år. Även på Mrs Curlies i Kungsbacka märks en effekt.
– Vi har märkt en stor skillnad på hur folk använder påsar. En del kunder kommer med tygkassar eller säger att de redan har en påse när vi frågar. Det är bara positiv respons på detta, säger Christian Johansson, som driver Mrs Curlies tillsammans med hustrun Marie-Therese.
BUTIKEN HAR alltid haft sitt egna tryck på påsarna eftersom de ses som en reklampelare. Likt andra företag funderar de nu på att göra kassar som går att använda många gånger.
– Det är något som vi funderar på. Vi har redan nu pappers- och plastpåsar som är fina och som folk använder många gånger. Vi har alltid tänkt hållbart, det är en mycket viktig fråga för oss, säger Christian Johansson. Mrs Curlies fyller fyra år i år och utvecklingen har gått snabbt. Deras fudge fi nns nu i 320 butiker. Premiumbutiken i Kungsbacka är den som har alla sorter.
VISSTE DU ATT…
- Den nya pås-lagen infördes 1 juni i år. Den innebär att butiker som säljer eller ger bort påsar måste informera om hur påsarna påverkar miljön.
- Efter lagens införande har användningen av plastpåsar minskat med 4060 procent. De stora kedjorna rapporterar att försäljningen av plastpåsar minskat med motsvarande 13 miljoner ton plast.
- Invånarna i EU använder i snitt 198 plastpåsar per person och år. Målet är att minska den siffran till 90 plastpåsar inom några år.
- Det tar ungefär 400 år för naturen att bryta ner en plastpåse.