Den årliga bokrean pågår för fullt och innehåller guldkorn för den som är intresserad av samhälle, politik, ekonomi och ledarskap. Här tipsar vi om några titlar som kan ge nya kunskaper och inspiration för dig som företagare.
”Säljvanor – så skapar du vanorna som ökar din försäljning” av Patrik Nordkvist
En bok för bland annat egenföretagare där fokus ligger på själva kärnan av sälj – att förstå kunden, uppmärksamma signaler och ”automatisera” vanor i syfte att sälja mer. Boken beskriver 32 beprövade säljvanor som används av framgångsrika säljare och företagare.
Pris: 209 kr (316 kr) hos bokus.com
”Förhandla mer” av Carl Fhager
En bok om förhandling vid försäljning och inköp, där tydliga steg lär dig att inleda, genomföra och avsluta en affär så att du kan spara både tid och pengar.
Pris: 44 kr som ljudbok och e-bok hos adlibris.com
”Glöd eller levebröd: om konsten att hitta meningen med jobbet” av Linus Jonkman
En bok som förklarar varför verksamheter präglade av medmänsklighet och en stark kultur är mer framgångsrika än de som bara har en produkt. Exempel och färsk vetenskap visar hur organisationer kan göra denna resa och hur både chefer och medarbetare kan frigöra de krafter som inte ”sitter i väggarna” utan i människors huvuden.
Pris: 39 kr (234 kr) hos bokus.com
”Så skapas hög lönsamhet : Lönsamhetens fyra grunder” av Ingemar Fredriksson
De anställdas främsta uppgift är att bidra till att företaget tjänar pengar. Problemet är att de flesta anställda inte känner till lönsamhetens fyra grunder. Dessa beskrivs i den här boken, som förklarar hur alla på företaget kan bidra till högre lönsamhet.
Pris: 74 kr som e-bok hos adlibris.com
”Att leda sig själv” av Clayton M Christensen med flera
En samling med tio betydelsefulla artiklar från Harvard Business Review, där du lär känna dig själv som ledare och kan identifiera möjliga förbättringar.
Pris: 89 kr (222 kr) hos bokus.com
Hos de två stora näthandlarna Adlibris och Bokus pågår bokrean till och med den 30 mars.
Foto: Adlibris
Text : Stefan Hedner