Flera fördelar med det offentliga som kund

För den som uppfyller kraven finns flera fördelar med att ha den offentliga sektorn som kund, berättar Therese Olausson, jurist på Upphandlingsmyndigheten.

Långa avtalstider och stabila kunder. Det är ett par anledningar för det lilla företaget att göra affärer med den egna kommunen eller andra delar av den offentliga sektorn. 

– Av alla Sveriges småföretag är det en ganska låg andel som lämnar anbud till den offentliga sektorn, säger Therese Olausson, jurist på Upphandlingsmyndigheten. Ändå annonseras varje år drygt 17 000 offentliga upphandlingar till ett sammanlagt värde av nära 880 miljarder kronor.

Therese Olausson menar att många småföretagare kanske inte känner till möjligheterna som de offentliga affärerna erbjuder. 

– Det är fortfarande ett lite outforskat fält för många, säger hon. Vissa har säkert fullt upp med sina befintliga kunder, medan andra tycker att kraven som ställs i upphandlingen är för höga eller för många. Att lämna anbud upplevs ibland också som en för komplex process, där det tar tid innan man får veta om man blir leverantör.

För den som ändå sätter sig in i möjligheten att delta i offentliga upphandlingar kan beslutet löna sig.

– Det kan ju leda till en ny kund, säger Therese Olausson. Dessutom är avtalstiderna ofta på flera år och både kommuner och regioner får nog sägas vara stabila kunder med god betalningsförmåga. Ur ett samhällsperspektiv är det också viktigt att småföretagen är representerade i den offentliga affären. Det gynnar hela den svenska ekonomin.

Kommunerna står både för det stora antalet och huvuddelen av det totala värdet av de offentliga upphandlingarna.

– Ett litet företag som har en produkt eller en tjänst som behövs av den egna kommunen eller närliggande kommuner kan förslagsvis börja där, genom att ta kontakt med kommunerna och bevaka aktuella upphandlingar. 

För att bli påtänkt som leverantör och få ett flerårigt avtal krävs ofta en stabil ekonomi. 

– Kraven kan variera beroende på vad som upphandlas, säger Therese Olausson. Ibland krävs exempelvis att den som lämnar anbud ska ha en viss årsomsättning eller ett visst kreditbetyg, något som kan vara svårt för mindre nystartade bolag att uppfylla. Det kan också krävas tidigare erfarenhet av att leverera till offentlig sektor. Det kan vara svårt att uppfylla om man inte tidigare har levererat till någon offentlig organisation. Men även om kraven är utformade så, kan man som företagare fråga den upphandlande organisationen om annan relevant erfarenhet kan accepteras i den enskilda upphandlingen. Kanske har man erfarenheter från liknande kunder som man kan få tillgodoräkna sig.

Upphandlande organisationer i Sverige

  • 344 statliga myndigheter under regeringen
  • 290 kommuner
  • 20 regioner
  • Cirka 3 000 offentligt ägda bolag

(Källa: upphandlingsmyndigheten.se)

Text: Stefan Hedner

Foto: Upphandlingsmyndigheten

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr