Detaljhandeln fortsätter växa – tydlig uppgång i april

An E commerce dashboard on monitor displaying sales data and shopping cart

Detaljhandelns försäljningsvolym ökade med 0,9 procent i april 2025 jämfört med föregående månad, enligt säsongrensade och kalenderkorrigerade siffror från SCB. Framför allt var det sällanköpsvaruhandeln som bidrog starkt med en ökning på 1,3 procent, medan dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget steg med 0,8 procent.

I år-mot-år-jämförelse visar april en tydlig uppgång. Försäljningsvolymen ökade med 5,3 procent jämfört med april 2024, där sällanköpsvaruhandeln noterade en ökning på hela 8,5 procent och dagligvaruhandeln steg med 1,9 procent. Utan kalenderkorrigering uppgick ökningen till 7,2 procent totalt, där dagligvaruhandeln visade en lika stor ökning (7,2 %) och sällanköpsvaruhandeln steg med 6,3 procent.

På tremånadersbasis (februari–april) var försäljningsvolymen 1,1 procent högre än under föregående tremånadersperiod (november–januari). Sällanköpsvaror ökade med 1,7 procent, medan dagligvaror steg med 0,4 procent.

Omsättningen i löpande priser ökade med 9,2 procent i april jämfört med samma månad året innan. Dagligvaruhandeln exklusive Systembolaget stod för den största ökningen på 11,6 procent, medan sällanköpsvaror ökade med 6,6 procent.

Påskens placering i april i år, jämfört med mars i fjol, förklarar delvis de positiva siffrorna, enligt SCB:s statistiker Jeongwon Kim.

Läs mer här

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6500kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1200 kr