Mycket av företagets innovationsarbete kan ske tillsammans med kunden. Det minskar risken för felsatsningar och kan också bygga starkare kundrelationer.
Det är lätt att tänka på innovation som helt nya produkter eller tjänster som revolutionerar hela branscher. Men mycket oftare är innovation små, stegvisa förbättringar av redan existerande produkter eller tjänster. Inte minst hos småföretag, där korta beslutskedjor och stor flexibilitet gör det relativt enkelt att testa och komma vidare med nya lösningar.
Ett sätt att minska osäkerheten i utvecklingsprocessen – och säkerställa att en produkt eller tjänst utvecklas till något som skapar värde hos kunden – är att innovera tillsammans med en eller flera kunder. På engelska kallas det co-creation.
Co-creation kan ske på olika sätt. Att låta kunderna tycka till om design och idéer är vanligt, till exempel via enkäter eller fokusgrupper. Att anordna fysiska workshops för att rent praktiskt arbeta tillsammans med produktutveckling sker kanske mer sällan, men kan vara att föredra när det är kundens användarupplevelse som står i fokus. Då kan man snabbt få svar som minskar risken för dyra misslyckanden och ökar chansen till en framgångsrik lansering eller uppdatering.
Co-creation kan också bygga starkare relationer med kunderna. När de känner sig delaktiga och ser att behov och åsikter tas på allvar ökar deras engagemang och lojalitet. De får alltså inte bara tillgång till en bättre produkt eller tjänst – genom att de själva har varit med under utvecklingen så knyts de också till den på ett mer känslomässigt sätt.
Som vanligt när det gäller innovation är det viktigt att våga testa nya idéer – oavsett om risken att misslyckas är stor. Huvudsaken är att undvika stora, kostsamma satsningar som inte fyller ett behov på marknaden. Så länge man provar sig fram i liten skala och är noga med att lära av utfallet är varje misslyckande ett steg närmare lösningen. När utvecklingen dessutom sker tillsammans med en kund minskar risken drastiskt och det finns stora möjligheter att utveckla vassa produkter och tjänster på ett kostnadseffektivt sätt.
Text: Stefan Hedner