Studenter från programmet Digital Design & Strategy på Berghs School of Communication tog i år initiativ i samband med Musikhjälpen, denna gång i kampen för en tryggare barndom på flykt från krig. Tillsammans auktionerarade 20 studenter ut 200 timmars arbete till högstbjudande aktör. Vinnaren av auktionen betalade 46.501 kr för kreativa studenters hjälp. Intäkterna donerades oavkortat till Radiohjälpen.
Årets tema i musikhjälpen var “En tryggare barndom på flykt från krig”. Just nu är 42 miljoner barn på flykt undan krig och konflikter. 42 miljoner barn som har fått sina liv omkullkastade och tvingas fly mot en osäker framtid. Pengarna som doneras i samband med musikhjälpen går till att öka tryggheten och förbättra tillvaron för barn och unga under 18 år som lever i pågående flyktsituationer runtom i världen.
I en allt mer digitaliserad värld finns det ett stort behov hos svenska företag att hänga med och anpassa sig efter den digitala världen. Därför ville de 20 studenterna hjälpa ett högstbjudande företag med deras digitala kanaler samtidigt som de tillsammans bidrar med medel för att främja en tryggare barndom på flykt från krig.
– Att hjälpa dem miljoner barn som idag är på flykt känns oerhört viktigt, speciellt i tider som dessa när kriget i Ukraina tvingat två tredjedelar av landets barn på flykt, säger David Paripovic, Digital Design & Strategy-student på Berghs School of Communication.
Berghs jobbar med ”action-based learning”, en form av pedagogik som skolan använder inom alla heltidsprogram, vilket gör att studenterna trots att de ännu inte är färdigutbildade redan erfarenhet av att applicera sina kunskaper på verkliga kunder. De besitter en rad användbara verktyg, metoder och tankesätt för att hjälpa organisationer att utveckla sin kommunikation och design.
– Det känns som en otrolig möjlighet att få använda de kunskaper vi får på Berghs för att hjälpa ett företag med deras digitala utmaningar och samtidigt bidra till en bättre värld, säger Mikaela Matatko, Digital Design & Strategy-student på Berghs School of Communication.
Nu skräddarsys dessa 200 timmars arbete med 20 studenter utefter vinnande företags behov och kompetensområde våren 2023.