Att begränsa spelreklam är att begränsa yttrandefriheten

20180122. Sveriges civilminister, Ardalan Shekarabi (S), vid tullens lokaler på Lernacken i Malmö. Photo: News Øresund - Nicklas Bunck Andersen Sørensen. © News Øresund - Nicklas Bunck Andersen Sørensen (CC BY 3.0).   Detta verk av News Øresund är licensierat under en Creative Commons Erkännande 3.0 Unported-licens (CC BY 3.0). Bilden får fritt publiceras under förutsättning att källa anges. .The picture can be used freely under the prerequisite that the source is given. News Øresund, Malmö, Sweden.News Øresund är en oberoende regional nyhetsbyrå som är en del av det oberoende dansk-svenska kunskapscentrat Øresundsinstituttet.   www.newsoresund.org www.oresundsinstituttet.org

Spelreklam dominerar reklamytorna i flera mediekanaler för stunden. Det kan kännas irriterande speciellt om man inte är intresserad av erbjudandet. Det är å andra sidan mycket reklam som är irriterande. För att den dyker upp vid fel tillfälle och med fel budskap. Men reklam är också en rättighet som är instiftad i yttrandefrihetslagen. Rätten att få säga vad man vill och även marknadsföra sig är grundlagsskyddad. Det är också för företagen ett väldigt viktigt verktyg för att skaffa nya kunder och kommunicera till både den målgrupper som man ännu inte har som kunder.

Ardalan Shekarabi, civilminister vill lagstifta bort, eller begränsa spelreklamen då länder som Italien gjort detta. Med motivet att det spelreklamen skadar människor som riskerar att hamna i ett spelmissbruk. Det är lätt att sympatisera med den tanken och den logiken. Men reklamförbud vore en inskränkning i företagens kommersiella yttrandefrihet, men är också en indirekt inskränkning av yttrandefriheten i vidare mening. Mycket av reklamen finansierar oberoende medier – tryckta, digitala och etermedier som radio- och tv. Varje inskränkning av vilka företag som får göra reklam för sina legala produkter är också en inskränkning av möjligheterna att finansiera oberoende medier och journalistik.

Läs mer på arbetsmarknadsnytt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr