Företag som åldras hamnar ibland i en fälla där man som ägare tar beslutet att inte höja priserna. Det kan bero på rädsla för att tappa sina kunder eller bara trötthet och glömska vid årskiftet eller vid vilket annat tillfälle man brukar göra prisjusteringar. Detta är ett farligt misstag som såklart direkt slå på lönsamheten. Särskilt påtagligt kan detta bli på företag som åldrats under 10, 20 eller 30 år. Om man vid ett flertal tillfällen låtit bli att justera sina priser under denna period så har man i nästan alla fall sänkt sin lönsamhet.
Per Sjöfors på Företagande.se skriver om denna potential som han kallar ”prissättningskraft” och tar miljardären Warren Buffet som exempel på en investerare som letade efter företag som hade outnyttjad prissättningskraft. Det vill säga potential att höja priserna utan att kunderna valde att lämna dem.
Att titta över sitt sortiment eller sitt tjänsteutbud och jämföra priserna mot konkurrent, ibland finns det inte ens en konkurrent eller konkurrerande vara och realisera denna prissättningskraft är ofta väldigt lönsamt.
På företagande.se har Per skrivit en längre artikel om detta och hur du kan gå tillväga.
Lycka till med att hitta kraften – prissättningskraften och öka lönsamheten i ditt företag