Marknadsföring utan stor budgetDel 5
Den avslutande delen av artikelserien ”Marknadsföring utan stor budget” handlar om att bjuda på värdefullt och intressant innehåll, så kallat content. Content kan exempelvis vara bloggtexter, inlägg i sociala medier, videor eller poddar. Allt som stärker relationerna med målgruppen utan att direkt försöka sälja något. Tanken är att den som bjuder på innehåll som hjälper, inspirerar eller underhåller också bygger förtroende och därmed ligger bra till när kunderna behöver företagets produkter eller tjänster.
Här är tre sätt att komma igång:
1. Dela med dig av din kunskap
Skriv enkla blogginlägg på din hemsida, gör sociala medier-inlägg eller maila ut nyhetsbrev där du besvarar vanliga kundfrågor, tipsar om smarta lösningar eller förklarar nyttan av det du erbjuder på ett pedagogiskt sätt.Utan säljargument.
2. Lyft fram kundberättelser
Be nöjda kunder medverka i berättelser där de förklarar hur dina produkter eller tjänster löste deras problem.Det behöver inte vara långa eller detaljerade artiklar, utan korta intervjuer med några citat räcker långt.
3. Gör innehållet lätt att ta till sig
Använd bilder, video eller punktlistor för att göra ditt innehåll lätt att ta till sig. Allt behöver inte vara perfekt – det viktiga är att det är relevant och genuint.
Bonustips:
Tycker du att det är svårt att komma på innehåll? Utgå från de vanligaste frågorna du får från kunder och gör sedan enkla inlägg, stories eller videor med svaren. På det viset kan du dessutom vara säker på att innehållet är intressant!
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com