Fredrik Bardon delar med sig av sina bästa tips
Med en stark lärandekultur blir det lättare för företag att utvecklas, nå sina mål och öka lönsamheten. Det menar Fredrik Bardon, operativ chef på IT-företaget Visionite.
Fredrik Bardon brinner för lärande och vad det kan göra för ett företag. Som operativ chef på Visionite, med 16 kontor runt om i Sverige, ingår det i hans roll att försäkra sig om att företaget har de kompetenser som behövs för att vara en bra partner till sina kunder. Ändå erkänner Fredrik att det kan vara svårt att definiera vad lärandekultur faktiskt är.
– Det är lätt att säga att det handlar om att alla individer på företaget är nyfikna och drivs av att utvecklas. Samtidigt hänger allt ihop. Lärandet är en viktig bit i det totala pusslet. Ett företag som har vissa affärsmål behöver fråga sig vad medarbetarna kan och vad de behöver utveckla för att bidra till att målen nås. Nästa steg är att uppmuntra och underlätta det lärandet.
Fredrik menar att företaget måste våga uttala vart organisationen är på väg för att förstå vilka kunskaper som behövs. Som exempel tar han Volvo, som för några år sedan berättade att man inom kort bara skulle tillverka elbilar.
– De medarbetare som då verkligen älskade dieselmotorer skulle kanske fundera på att göra det på ett annat företag. Men för många andra på Volvo innebar inriktningen att de behövde lära sig massor om elmotorer. Så att uttala vad man ska göra som företag är något som hjälper till att sätta ramarna för lärandet.
Fredrik poängterar att det finns mycket forskning som visar att företag med stark lärandekultur och mycket nyfikenhet är mer lönsamma än andra.
– De skickar inte medarbetarna på kurs för att det är kul eller trevligt, konstaterar han. De gör det för att utveckla medarbetarna mot målen. Det har visat sig öka engagemanget, utveckla organisationen och förbättra resultatet.
Fredriks erfarenhet är att lärandekulturen skapas när chef och företag visar att det är viktigt med lärande, samtidigt som medarbetarna vill utvecklas. Möjligheterna till lärande ökar också när både företag och anställda ser den potentiella nyttan. Därför är det som händer efter en kurs viktigt.
Om vi inte reflekterar över det vi har lärt oss har vi glömt nästan alltihop inom några dagar, säger Fredrik. Att skapa strukturer och avsätta tid för att repetera och dela med sig efter ett kurstillfälle kostar nästan ingenting, men kan ge otroligt stor effekt. Reflektera gärna genom att diskutera hur de nya kunskaperna kan bidra till förbättrad lönsamhet, större kundnöjdhet eller andra mål. Här ska också chefen vara med. Speciellt i små företag är det viktigt att chefen prioriterar, uppmuntrar och visar vägen genom att vara delaktig och själv se till att utvecklas.
Tre tips!
- Skapa tid i samband med möten för att lära av varandra. Dela och diskutera tankar, upptäckter, framsteg och misslyckanden.
- Skicka minst två personer på varje kurs eller träningstillfälle. Det gör det lättare att dela med sig av erfarenheterna till andra på företaget.
- Allt passar inte alla. Resultatet av lärandet bygger på engagemang, så se till att individanpassa med relevant lärande för varje medarbetare.
Text: Stefan Hedner Foto: Visionite