Jobba med feedback för positiv förändring

pexels-rocketmann-prod-9486675

Att medvetet jobba med feedback kan leda till positiva förändringar för ditt företag. Det gäller både feedback som du ger till leverantörer och anställda – och feedback som du får från dina kunder.

För småföretagare som dagligen kommunicerar med kunder, leverantörer och anställda är feedback ett verktyg som skapar möjlighet till förbättring och utveckling. 

Feedback till anställda

Fokusera på att vara specifik och konstruktiv. Den anställde ska känna att feedbacken är en möjlighet till utveckling istället för kritik. Försök koppla feedbacken till företagets mål, till exempel genom att säga: “Ditt sätt att visa kunden olika alternativ bidrog till att vi kunde möta kundens förväntningar.”

Feedback till leverantörer

När du ger feedback till dina leverantörer hjälper du dem att förstå företagets behov. Var specifik med vad du förväntar dig och ge förslag på förbättringar. Om exempelvis en leverans har varit försenad, förklara hur det påverkade din verksamhet och hur lösningen kan se ut.

Feedback till och från kunder

När du ber om feedback från kunder visar du att du sätter värde på deras tankar och upplevelser. Men det gäller att du vågar fråga – och är beredd att anpassa dig efter andras synpunkter. När du själv ger feedback till en kund, till exempel i form av rekommendationer, får du vara lite försiktig så det inte uppfattas som ”säljsnack”. Ett exempel kan vara: “Tack för ett spännande uppdrag! Kan vi starta nästa projekt något tidigare? Det kostar inte mer, men ger oss möjlighet att förbereda oss ännu bättre.”

Feedback kan vara positiv, konstruktiv och utvecklande. Positiv feedback lyfter vad som fungerade bra och ger bäst resultat när den ges omedelbart. Konstruktiv feedback handlar om att förbättra ett visst moment – men inte genom kritik utan genom visa hur något kan göras ännu bättre. Utvecklande feedback går på djupet och ger exempelvis en anställd en riktning för långsiktig utveckling. 

Låt gärna feedback bli en naturlig del i företaget och uppmuntra alla att ge och ta emot feedback på ett positivt sätt. Om feedback upplevs som en normal del av arbetet, blir det lättare för alla att utvecklas och förbättra sinaprestationer.

Text: Stefan Hedner

Bild: Pexels.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6300kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1100 kr