Om du som leverantör är missnöjd med en upphandling kan du få den prövad i domstol. Att ansöka om så kallad överprövning är kostnadsfritt, men det gäller att ansöka i tid.
– Det kan finnas flera skäl till att en leverantör vill få en upphandling överprövad, säger Therese Olausson, jurist på Upphandlingsmyndigheten. Det kan till exempel röra sig om missnöje med att man inte vann upphandlingen, men också att man tycker att den upphandlande organisationen ställer helt orimliga krav på leverantörerna. Det betyder alltså att en överprövning ibland kan startas innan anbuden har skickats in.
Therese Olausson understryker att överprövningen inte ska användas som ett allmänt sätt att klaga på något man tyckte gick fel i upphandlingen, om det inte är relaterat till en överträdelse av upphandlingsreglerna som påverkat möjligheten för det enskilda företaget att lämna anbud eller bli leverantör.
– Jag rekommenderar att man i första hand för en dialog med den upphandlande organisationen, säger hon. Kanske finns det ytterligare information som rättfärdigar myndighetens krav eller beslut. För att förvaltningsdomstolen ska ta upp en ansökan till prövning krävs också att man uppfyller ett så kallat skaderekvisit som leverantör. Det betyder att man ska ha lidit skada, eller riskerar att lida skada, av felet.
Att skicka in en ansökan om överprövning och få saken prövad av förvaltningsdomstolen är en kostnadsfri process.
– Man kan heller inte dömas att betala motpartens kostnader om man förlorar, säger Therese Olausson. Däremot betalar var och en för sina egna kostnader, till exempel eventulla juridiska ombud under processen.
En ansökan om överprövning ska ske under den så kallade avtalsspärren, som löper från och med att resultatet av upphandlingen har meddelats till leverantörerna som deltagit i upphandlingen. Avtalsspärren löper under minst tio dagar.
– Den som vill veta mer om hur en överprövning går till och vad man ska tänka på hittar stödmaterial på upphandlingsmyndigheten.se, avslutar Therese Olausson.
Text: Stefan Hedner