Alltfler företagare upplever mer och fler sofistikerade försök till bedrägerier mot både anställda och ägare. Fakturabedrägerier börjar ofta med en telefonförsäljare. Polisen rekommenderar att man spelar in samtalet med försäljare. Om du inte har möjlighet till det så är det klokt att anteckna vad som sagts. Be alltid om en skriftlig offert, och om telefonförsäljaren inte vill gå med på det så är det klokt att lägga på.
Bestrid fakturor direkt som du inte godkänt eller inte känner igen. detta för att undvika inkasso, betalningsanmärkningar och efterföljande åtgärder.
Företagarförbundet har medlemmar där ekonomiansvarig fått mail som sett ut att komma från kollegor på samma arbetsplats med uppmaning att överföra pengar till konto för diverse projekt. Det är viktigt att alla i personalen är medvetna och på sin vakt för bedrägerier. Därför är det viktigt att löpande föra en dialog kring risker för bedrägerier mot företaget.
Andra tips för ökad säkerhet:
- Använd alltid tvåfaktorsautentisering för inloggning där det är möjligt
- Uppdatera dator, mobil och appar så ofta som möjligt
- Undvik att logga in på publika nät, särskilt på flygplatser eller tågstationer där många människor rör sig.
- Granska e-post kritiskt – undvik att klicka på länkar i E-post omm dum är minsta osäker på avsändaren
- Säkerhetskopiera alla datorer, inte bara mot molnet utan i fysisk extern hårddisk eller backupstation.
- Installera antivirusprogram och håll dem uppdaterade på alla företagets datorer.
- logga aldrig in med e-legitimation eller Bank-ID på uppmaning av någon annan. Om du inte själv ringt upp bank eller myndighet.
- Skaffa en Cyberförsäkring så får du snabb hjälp och ersättning om olyckan ändå skulle vara framme.