Nyligen kom Internetstiftelsens årliga rapport ”Svenskarna och internet 2023”. Syftet med rapporten är att undersöka hur användningen av internet i Sverige utvecklas och därmed bidra med fakta till digitaliseringen av samhälle och näringsliv.
Det finns mycket i rapporten som kan vara intressant för en företagare. Bland annat säger merparten av svenskarna att de inte vill ha reklam som anpassas utifrån den personliga data som deras internetanvändning genererar. Mest negativa är den äldre halvan av befolkningen. Mest positiva till riktad reklam är unga kvinnor. Ungefär var femte internetanvändare vill ha riktad reklam.
Mer än hälften av svenskarna anser inte att det är ok att en arbetsgivare googlar dem och tittar på deras publika internetinformation och sociala medier inför en anställning. Mest negativa till detta är de unga, speciellt de som studerar. Av dessa är det nästan dubbelt så många som är negativa än positiva. Arbetare är mer skeptiska än tjänstemän och de som jobbar i privat sektor är mer positiva än de i offentlig sektor.
Bland svenskar födda på 1900-talet är fortfarande tv-kanaler den viktigaste källan för att ta del av samhällsnyheter. Bland yngre svenskar födda på 2000-talet är sociala medier störst. De flesta som tar del av nyheterna på sociala medier gör det endast i sitt digitala flöde, utan att klicka sig vidare till en nyhetssida.
Facebook är den sociala medietjänst där flest svenskar konsumerar nyheter. Därefter följer Instagram, Youtube och Twitter (X). Bland kvinnor födda på 2000-talet är Tiktok den största kanalen för samhällsnyheter.
Mer än var tredje svensk följer någon person på nätet för att få samhällsnyheter. Magdalena Andersson toppar kvinnornas lista, medan Ulf Kristersson är överst på männens.
93 procent av alla svenskar använder e-legitimation och mobilt Bank-id ökar något bland de äldsta. 70 procent använder digital brevlåda, framför allt Kivra, och 80 procent använder e-tjänster för sjukvården.
Slutligen berättar rapporten att 96 procent av alla i Sverige använder internet varje dag. Andelen icke-användare blir större med ökande ålder. Bland svenskar över 75 år är det 30 procent som inte använder internet.
Hela rapporten finns här.
Text: Stefan Hedner
Foto: Vlada Karpovich/Pexels.com