I tuffare tider är det än viktigare att se över sin prissättning och se till att det man säljer är lönsamt. Det är lätt att hålla fast i all omsättning och alla kunder, men då riskerar man att lägga mycket tid på kunder och försäljning som kanske inte är lönsam, kunder som kanske inte ens betalar.
Johan Åberg från konsultbyrån Next State säger till Dagens Industri att man bör använda lågkonjunkturen till att testa nya erbjudanden. Att ge sig ut och sälja till och med innan produkten eller tjänsten är färdigutvecklad.
”Ju tidigare du säljer, desto större blir ditt kundfokus”, säger han till Di.
Det är bättre att tappa omsättning än att tappa självförtroendet och tron på värdet av sina produkter eller tjänster. Det är avgörande för att våga ta betalt och hålla uppe lönsamheten för det som faktiskt säljs.
”Det är svårare att släppa taget om lågt betalande kunder i sämre tider. De gånger som jag själv varit nervös för att ta betalt är när företaget haft en dålig situation. Då oroar man sig för hur likviditeten kommer att se ut om tre, sex eller tolv månader, beroende på hur stor orderstocken är.”, säger Johan Åberg till DI.
Självförtroendet kommer med att fokusera på försäljning som både ger omsättning och lönsamhet. Johan Åberg råder mindre företag att kika på de stora globala jättarnas strategi.
”Om du läser Apples, Googles och Teslas årsredovisningar hittar du ett fåtal erbjudanden som står för majoriteten av alla intäkter. Apple vore ingenting utan Iphone. Likaså vore Google ingenting utan sökmotorer eller Tesla utan Model Y”, säger han till DI.