Trots pandemin blev 2021 det bästa året någonsin för nöjesparken Barnens Gård. Mycket tack vare ett nytt digitalt system för beställning av mat- och entrébiljetter.
Barnens Gård är en nöjespark för barn, belägen några kilometer öster om Karlskrona. 35 procent av besökarna är utländska turister, medan övriga är svenska barnfamiljer som reser i upp till två timmar för besöket. Sedan 12 år ägs och drivs anläggningen av Åsa och Axel Alm.
– Innan pandemin omsatte vi ungefär 8 miljoner kronor ett normalår, säger Åsa. Det första pandemiåret 2020 föll omsättningen till 6 miljoner och verksamheten gick med förlust.
Familjen Alm gjorde ändå allt för att ta emot gästerna på ett bra sätt. Man följde de restriktioner som fanns och hade Coronavärdar som till exempel såg till att besökarna höll avstånd till varandra.
– För att undvika köer införde vi också ett digitalt beställningssystem för mat, dryck, glass och entrébiljetter, berättar Åsa. Det var något vi hade funderat på under flera år, men inte kommit till skott med tidigare.
Inför 2021 var Åsa och Axel beredda på ett nytt tufft år.
– Mentalt var det jättestressigt att inse att vi skulle ha ännu ett år med restriktioner, säger Åsa. Gruppbokningarna var helt borta och restriktionerna gjorde att de viktiga fullbokade dagarna under högsäsongen skulle utebli ett år till. Samtidigt var det fint att få ett visst stöd av stat och kommun. Även om inte omställningsstöd och korttidspermittering gav så mycket pengar, så kände vi oss åtminstone sedda. Bland annat fick vi 9 sommarjobbare av kommunen i tre veckor. Det var ungdomar som egentligen skulle arbetat inom vården, men som nu hjälpte till att Coronasäkra vår anläggning.
När restriktionerna lättade i mitten av juli 2021 var det som en ketchupeffekt för Barnens Gård. Många barnfamiljer hade längtat efter något att göra och besökarna strömmade till anläggningen.
– Det var en väldig skillnad och i kombination med vårt nya system för mat- och biljettbeställningar kunde vi ta hand om alla på ett snabbt och effektivt sätt, säger Åsa. Det gjorde att 2021 blev vårt bästa år någonsin, med en vinst på 1,8 miljoner kronor när året var slut. Jag önskar att jag hade vetat det när den säsongen började, så hade vi sluppit mycket av den mentala stressen.
Nu hoppas Barnens Gård på ett nytt rekordår.
– Vi hade så många nöjda besökare förra året, så om de kommer tillbaka och dessutom har berättat för sina vänner om oss finns det goda möjligheter. Jag vet att mycket av de boenden som finns i Karlskrona sedan länge är uppbokade inför sommaren, så det ser onekligen bra ut.
Stefan Hedner