Företag efter pandemin
– Om vi har klarat pandemin? Det vet vi nog först om ett par år, säger Jessica Sjögren som tillsammans med Sofia Thunholm driver Dahlbergs Café och Hilma Winblads hotell, två verksamheter belägna i friluftsmuseet Gamla Linköping.
De två pandemiåren har varit en utmaning för Jessica och Sofia, men det har ändå fungerat, delvis tack vare de statliga permitterings- och omställningsstöden.
– Vi hade också en del pengar sparade i bolaget, säger Jessica. De skulle väl egentligen ha använts till roligare investeringar, men det var förstås bra att ha dem. Vi utnyttjade även möjligheten att skjuta upp momsinbetalningarna, men har nu betalat in vad vi ska.
Caférörelsen hade fina sommarsäsonger under både 2020 och 2021. Gamla Linköping är ett av Östergötlands största besöksmål med 450 000 besökare varje år och cafégäster har inte saknats.
– Däremot har det varit en del sjå med att få kunderna att följa restriktionerna och inte möblera om med bord och stolar. Vi är vana att vara ett välkomnande och öppet ställe, så det kändes tråkigt att hålla på med pekpinnar gentemot kunderna.
Den lilla hotellrörelsen har haft det svårare under pandemin.
– Vi har bara 12 rum och det behövs inte så mycket för att det plötsligt ska kännas tomt, säger Jessica. Med närhet till universitetet och Linköpings science park har vi tidigare haft mycket affärsresenärer som gäster. Även föräldrar som kommer till staden för att hälsa på sina studerande barn har hittat till oss. Under pandemin stannade mycket av dessa besök av. Nu har vi mest par som bor här på helgerna, men vi hoppas att få hit affärsresenärerna i veckorna igen.
Både för sin egen skull och för kundernas har Dahlbergs Café inlett samarbeten med andra entreprenörer i Gamla Linköping.
– Vi försöker dra nytta av varandra, berättar Jessica. Caféet har börjat ha kvällsöppet varje onsdag. Då har vi besök av områdets garnaffär och blomsterhandel, så att kunderna både kan njuta av en fika och få tips kring handarbeten och blommor.
Gamla Linköping har en förhållandevis lång lågsäsong på 5–6 månader varje år.
– Det har gett oss en viss vana vid att kunderna försvinner under perioder. Ändå var pandemin förstås en mer oviss omställning, där vi också blev av med några anställda som sökte andra vägar. Hittills har vi inte gjort några nyanställningar, men till sommaren har vi klart med den extra personal som behövs. Vi har precis gjort ett första utkast på schemat för sommaren och ser fram emot en fin säsong igen.
•••