Så kommer du igång som föreläsare
Som småföretagare har du erfarenheter och insikter som andra med glädje skulle vilja ta del av. Att förmedla de kunskaperna genom föreläsningar kan vara ett sätt att utveckla sig själv, men också ett sätt att bygga varumärke och på sikt göra fler affärer.
Den som blir riktigt duktig och eftertraktad som föreläsare kan till och med tjäna pengar från talarstolen. Hos Talarforum, som är störst i Norden på att förmedla föreläsare till olika evenemang, finns föreläsare från cirka 15 000 till över 100 000 kronor för de mest kända namnen.
– Det är förstås inte riktigt där man börjar, säger Jesper Palmqvist på Talarforum. Vi är alltid intresserade av att komma i kontakt med personer som kan bredda vårt utbud av talare. Men det är viktigt att de dels kan något unikt som andra tycker är intressant, dels att de redan har erfarenhet av att föreläsa.
Den som saknar erfarenhet, men siktar mot en plats på scenen, får ta de uppdrag som finns. Lokala Rotary- och Lionsklubbar betalar sällan något, men kan vara en bra start för att få träning och referenser.
– Träning är det viktigaste om man vill utvecklas och bli bättre, säger Jesper Palmqvist. Men man får passa sig för att lyssna för mycket till beröm och fina ord. Folk har ofta lättare för att berömma än att kritisera, så vill man utvecklas gäller det att anstränga sig för att ta reda på vad som kan bli bättre. Ett sätt är att ta med en vän som man litar på till föreläsningen, och ge denne i uppdrag att lista alla fel man gör.
Ett annat tips för att fånga publiken är att inte använda powerpoint.
– En powerpoint kan kännas bra för den som står på scenen, men bilder med stödord tillför inte så mycket. Ofta stjäl bilderna bara uppmärksamhet. Att skriva stödord på ett blädderblock är marginellt bättre, för då är det i alla fall föreläsaren som gör något. Bäst är det om man klarar sig utan hjälpmedel.
Att fundera igenom vad som är själva poängen med föreläsningen är ett annat tips från Jesper.
– Det blir lättare att hitta en bra struktur på föreläsningen om man vet vad man vill uppnå, säger han. Vill man berätta en story, som ett ”sommarprat”? Vill man förmedla kunskap? Eller inspirera?
Företagare med specialkunskaper kan också hitta en lämplig scen på någon mässa.
– Kontaktar man rätt mässor så är ofta arrangörerna tacksamma för att få föreläsare. Ibland kan man visserligen behöva betala för att få föreläsa på en mässa, men just för företagare kan det ändå vara värt det. Dels för att det kan finnas kunder på mässan och dels för att det ger värdefull erfarenhet inför publik.
Text: Stefan Hedner
Bild: Talarforum