En ny granskning från Tidningen Företagaren visar att många av Sveriges största bolag fortfarande använder sina leverantörer som bank. Sju av tio storföretag låter mikroföretag vänta över 30 dagar på betalning i snitt – och för medelstora företag är betalningsmoralen enligt granskningen ännu sämre. Uppgifterna bygger på Bolagsverkets betaltidsregister, som infördes 2022 för att öka transparensen och sätta press på storbolagen att korta betaltiderna. Men 2025 ser i stort sett ut som 2024.
Företagarnas policychef Patrick Krassén kallar utvecklingen nedslående och menar att storbolagen inte tar sitt ansvar. Särskilt pekas bolag som Ericsson, Sandvik och AB Volvo ut – företag som tidigare ställt sig bakom en uppförandekod om max 30 dagar, men som enligt granskningen ändå återkommande ligger på två månader eller mer. Frågan blir snabbt en trovärdighetsfråga: om man inte följer ett tydligt åtagande här, vilka andra löften brister man i?
Granskningen visar också att sex av tio storföretag har avtalat om längre betaltider än 30 dagar. Vissa sticker ut rejält: i ett fall uppges medelstora leverantörer ha accepterat nästan 90 dagar. Och trots längre avtalade tider anger drygt hälftenav bolagen att de ändå betalar en betydande andel fakturor för sent. Värst i statistiken hamnar exempel där majoriteten av fakturorna inte betalas i tid.
Samtidigt finns ljuspunkter: fler företag rapporterar in sina uppgifter i år, och några stora aktörer betalar faktiskt snabbare än 30 dagar. Vilka är snabbast – och vilka blir årets “värstingar”? Och varför ser vissa bolag ut att försämras kraftigt? Läs hela genomgången för listorna, exemplen och vad det här betyder för ditt kassaflöde.