Som företagare är det viktigt att ha kunskap om vad som händer utanför det egna företaget. Med koll på konkurrenterna ökar förståelsen för din marknad och därmed möjligheterna att göra bra affärer.
Många småföretagare har fullt upp med den egna verksamheten. Fullt förståeligt, samtidigt som det kan löna sig att ägna en stund då och då åt att titta närmare på vad konkurrenterna håller på med.
Varför spana på konkurrenterna?
- Du förstår marknaden bättre. Konkurrenternas agerande är bitar i det pussel du själv behöver lägga för att öka försäljningen, förbättra kundbemötandet och planera framtiden rätt.
- Du kan hitta affärsmöjligheter. Ser du kundbehov eller segment som konkurrenterna inte adresserar – eller till och med missar – har du möjligheten att göra det. Om du tror att det är lönsamt, förstås. På samma sätt kan du ta till dig framgångsrika strategier som dina konkurrenter använder.
- Förstå kunderna bättre. Genom att studera hur dina konkurrenter och deras kunder kommunicerar med varandra kan du bättre se vad marknaden tycker om och ogillar. Det ger dig möjlighet att ta hand om dina egna kunder och bygga starkare relationer.
Hur kan du skaffa dig koll på konkurrenterna?
- Besök deras hemsidor. Hur presenterar de företaget och produkterna eller tjänsterna? Delar de med sig av nyheter och kundcase? Kan du beställa nyhetsbrev?
- Följ på sociala medier. Om konkurrenterna finns på Facebook, Linkedin eller andra sociala medier ska du självklart följa dem där. Hur försöker de engagera sina följare? Vad har de för budskap? Vad får de för kommentarer från kunderna och vad ger de för svar?
- Kika på kundrecensioner. Har dina konkurrenter recenserats på till exempel Google och Trustpilot? Läs och lär!
- Besök mässor och event. Hur möter konkurrenterna sina kunder på mässor och evenemang? Vad trycker de på i kommunikationen? Och vad tycker besökarna på mässan?
- Testa deras produkter eller tjänster. Förstås! Vad tycker du om det konkurrenterna levererar? Gör de något bättre än ditt företag? Har du ett försprång någonstans?
Som sagt, att sköta den egna verksamheten tar säkert all din tid och lite till. Men kan du bara hitta några minuter då och då för att se hur konkurrenterna beter sig, kan det leda till ett starkare erbjudande, nöjdare kunder och ännu bättre affärer.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com