Sociala företag är en liten del av svenskt näringsliv, där affärsverksamhet kombineras med samhällsnytta. Till skillnad från traditionella företag har de sociala företagen mer fokus på att lösa sociala eller miljömässiga utmaningar än på att maximera vinst.
Ett vanligt exempel är arbetsintegrerande sociala företag (ASF), som skapar sysselsättning för personer som kan ha svårt att komma in på arbetsmarknaden. Dessa företag säljer varor och tjänster, men återinvesterar huvuddelen av överskottet i verksamheten för att främja sitt samhällsnyttiga syfte.
Sociala företag finns bland annat som aktiebolag och ekonomiska föreningar. Det centrala är att det samhällsnyttiga målet är inskrivet i bolagsordningen eller stadgarna.
När Tillväxtverket för några år sedan summerade de sociala företag som man hade kännedom om fick man fram en lista med nästan 2 000 företag. Här fanns bland annat bygdebolag, idéburna välfärdsaktörer, techbolag samt arbetsintegrerande sociala företag.
Skoopi – de arbetsintegrerande sociala företagens intresseorganisation – utser varje år Årets ASF, som ska utmärka sig genom att vara ett gott föredöme för andra. I år vann E.L.S.A. Hundcoop i Vänersborg, ett icke vinstdrivande hunddagis som ägs av sina medlemmar och som startades 2012. Här investeras vinsten i företaget med målet att förbättra för människor och hundar samt att medverka till att fler människor kommer in i egen försörjning.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com