När Clas Ohlson tog över sin äldre brors cykelverkstad i Insjön i Dalarna 1914 var han bara 19 år. Under några år reparerade han cyklar, men det var inte verkstaden som skulle skriva in honom i historien. Efter fyra år startade han postorderföretaget Clas Ohlson & Co, som skulle utvecklas till ett av Sveriges mest folkliga varumärken.
Starten var blygsam. En annons för 20 kronor i tidningen Triumf gav beställningar för 365 kronor, vilket bekräftade Clas känsla av att han var något på spåren. Den första katalogen innehöll ritningar, handböcker och instruktioner för teknikintresserade. Med tiden breddades sortimentet med allt från möbelritningar och leksaker till penslar, byggsatser för kameror och radioapparater. Det Clas själv saknade i vardagen misstänkte han att många andra också behövde. Han hade oftast rätt.
Katalogerna blev snabbt en självklar del av svenska hem. För den som bodde på landet var de en ingång till ny teknik och nya idéer, men de var också populära i städerna. Breven till Insjön vittnar om hur uppskattad katalogen var. En svensk som emigrerat till Australien skrev på 1960-talet att han längtade mest efter ”sill, knäckebröd, lingon och Clas Ohlsons postorderkatalog”.
Clas Ohlson själv var en rastlös uppfinnare som både byggde kameror och funderade på kosmiska teorier. Många av idéerna hamnade i katalogen. En av storsäljarna, en enkel fågelmatare i ståltråd, sålde i hundratusentals exemplar.
Företaget växte stadigt. Vid 50-årsjubileet omfattade katalogen över 8 000 produkter och vid millennieskiftet 12 000. Clas Ohlson var känd för att visa omtanke om sina medarbetare. Han tog alla anställda i hand varje morgon, bjöd på resor och premierade lojalitet.
Clas Ohlson gick bort 1979, men företaget är idag större och mer välkänt än någonsin. 86 procent av alla invånare på företagets försäljningsmarknader Sverige, Danmark och Finland känner till Clas Ohlson och vad företaget erbjuder. Företaget är börsnoterat, har cirka 5 000 anställda och hade under det senaste verksamhetsåret för första gången ett rörelseresultat på över en miljard kronor.
Text och bild: Stefan Hedner