Marknadsföring utan stor budget Del 4:
I artikelserien ”Marknadsföring utan stor budget” tipsar vi om fem områden där du kan nå goda resultat med ganska små insatser. Här i del 4 kommer några tips om PR och hur du kan få synas mer eller mindre gratis i media.
1. Skicka ett pressmeddelande
Om du har något spännande på gång – en ny produkt, en ny medarbetare eller ett nytt avtal med en stor kund – skriv ett kort pressmeddelande och skicka till lokala journalister. Berätta varför just din historia är intressant för läsarna, för ju mer relevant och engagerande den är, desto större chans att den plockas upp.
2. Bli en expert i media
Journalister behöver experter att citera. Oavsett om du är redovisningsexpert, en duktig elektriker, en rutinerad hälsocoach eller något annat, kan du erbjuda insikter och tips till journalister som skriver om relaterade ämnen. Tänk på att vara tillgänglig och proaktiv i ditt erbjudande och tipsa om aktuella och intressanta saker som är på gång.
3. Använd sociala medier
Om journalister inte nappar kan du bygga din egen mediekanal. Använd dina sociala medier för att publicera inspirerande berättelser om ditt företag, nyheter eller aktualiteter i din bransch. Med en stark närvaro på plattformar som Instagram, LinkedIn eller Facebook kan du nå ut till både potentiella kunder och till journalister som söker nya berättelser att skriva om.
Bonustips!
Du har förstås ett företag att sköta. Är det svårt att få tid med att kontakta journalister eller skriva små pressmeddelanden eller Facebookinlägg, så gör det åtminstone någon gång ibland. Kanske en gång i veckan, en gång i månaden eller en gång i kvartalet – men skriv in i kalendern när det är dags och se då till att ta dig tid med det. Annars blir det ofta inte av.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com