Ett företag som satsar på utbildning av sina medarbetare får inte bara en mer kompetent personal. Möjligheten att lyckas med rekryteringar ökar också, då företaget blir en attraktivare arbetsgivare.
Employer branding, det vill säga företagets rykte eller varumärke som arbetsgivare, är ett omfattande område. Enkelt uttryckt kan man säga att employer branding är ett paket med alla de funktionella, ekonomiska och psykologiska fördelar som en anställning innebär och som arbetsgivaren associeras med. Det kan handla om storleken på lön och andra förmåner, men också om sådant som karriärmöjligheter, företagets status och var kontoret eller arbetsplatsen finns någonstans.
Om det en gång i tiden var lite trendigt att slänga sig med uttrycket employer branding, så inser allt fler företag idag att det är nödvändigt att förhålla sig till det och förstå att det är viktigt. Både för att kunna rekrytera de bästa och lämpligaste medarbetarna och för att behålla den personal man redan har.
Enligt Linkedins rapport om lärande på arbetsplatser från 2023 var 93 procent av de ledare som deltog i undersökningen bekymrade över hög personalomsättning. Slutsatsen i rapporten är att möjligheter till lärande är det främsta sättet för företag att öka antalet medarbetare som stannar kvar.
Text: Stefan Hedner Foto: Adobe Stock