Linkedin är världens största digitala yrkesnätverk – och ett bra sätt för småföretagare att utveckla sitt nätverk och hålla kontakt med kunder och samarbetspartners.
Enligt undersökningen ”Svenskarna och internet 2023” använder ungefär var fjärde svensk någon gång det jobbfokuserade sociala nätverket Linkedin. Var åttonde använder tjänsten varje vecka och 6 procent varje dag.
Det finns ingen särskild statistik för egenföretagare, men förhoppningsvis är användandet högre. Linkedin är ett effektivt sätt att skapa nya kontakter och underhålla ett befintligt nätverk av kunder, samarbetspartners och andra aktörer. Här är några tips om hur du kan tänka kring Linkedin.
Uppträd som privatperson
Många rekommenderar att företagare uppträder som privatpersoner på Linkedin, då inlägg från företag lätt uppfattas som reklam. Med en komplett privat profil som visar utbildning och erfarenheter gör man sig själv sökbar för andra som letar efter unika kompetenser. På motsvarande sätt går det att hitta personer och företag som man själv kan ha nytta av – antingen i form av möjliga samarbeten eller genom att ta del av information eller nyhetsbrev som de publicerar.
Ta kontakt eller inte?
Ett tips är att vara restriktiv med att skicka kontaktförfrågan till personer man inte känner och inte alls har haft kontakt med tidigare. Har man däremot träffat en intressant person på en mässa eller ett event av något slag går det alldeles utmärkt att skicka en kontaktförfrågan, gärna med ett kort och trevligt meddelande som refererar till det tidigare mötet. På så vis kan man lägga till nya kontakter och utveckla sitt nätverk.
Fler möjligheter
• Be dina kunder om rekommendationer så visar du bättre vilka kompetenser du har och vad du kan hjälpa andra med. På samma sätt kan du ge rekommendationer åt andra.
• Gå med i grupper som diskuterar frågor eller branscher som du själv är intresserad av och vill prata om. Var frikostig med kunskaper och råd.
• När du letar efter nya medarbetare är Linkedin en bra plats att börja på, eftersom du enkelt kan överblicka olika kandidaters professionella bakgrund och nätverk.
• Ta en titt på Linkedin Learning. Här finns onlinekurser om det mesta från sälj och marknadsföring till ledarskap och ekonomi i småföretag.
Om du inte redan har en profil på Linkedin, börja gärna med att bekanta dig med Linkedin här.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com