Källkritik på sociala medier – viktigt för småföretag

pexels-brettjordan-5426402

Allt mer av kunddialog, marknadsföring och varumärkesbyggande sker i digitala kanaler. Det ställer krav på förmågan att bedöma sanningshalten i vad som sägs på sociala medier. Speciellt om du tänker dela informationen vidare

Rapporten ”Källkritik i Sverige 2025” som släpptes av Internetstiftelsen tidigare i år visar hur svenska sociala medieanvändare upplever källkritik 2025. Du som driver företag kan dra flera lärdomar.

Rapporten visar att nästan hälften av landets sociala medieanvändarna tycker att det är lätt att avgöra vad som är sant eller falskt. Nästan en tredjedel tycker att det är svårt. Särskilt äldre upplever utmaningar. Bland personer som är 65–84 år tycker 44 procent att det är svårt, jämfört med 17 procent i åldersgruppen 18–34.

Vanliga sätt att kontrollera information är att jämföra flera källor, granska avsändaren och använda sunt förnuft. Men mer avancerade metoder, som faktagranskningstjänster eller omvänd bildsökning, används sällan. Bara omkring 15 procent har gjort det under det senaste året.

För företag är konsekvensen tydlig: sprids felaktig information via egna kanaler riskerar trovärdigheten att skadas.

Tre tips:

  1. Dubbelkolla alltid information innan delning. Sök flera, oberoende källor.
  2. Se över avsändaren. Vem står bakom innehållet och är de pålitliga?
  3. Rätta snabbt om du råkat dela felaktig information.

Hela rapporten ”Källkritik i Sverige 2025” läser du här.

Text: Stefan Hedner

Bild: Pexels.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6500kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1300 kr