För att hitta intressanta upphandlingar kan du bevaka de annonsdatabaser där upphandlingar annonseras. Vid direktupphandlingar med lägre värden behöver den upphandlande organisationen inte annonsera upphandlingen.
– Upphandlingar till stora värden, över det så kallade tröskelvärdet, ska annonseras inom hela EU, säger Therese Olausson, jurist på Upphandlingsmyndigheten. För ändamålet har EU en gemensam annonsdatabas som heter Tenders Electronic Daily, TED.
När värdet är mindre än tröskelvärdet räcker det att annonsera upphandlingen nationellt i någon av de annonsdatabaser som finns registrerade hos Konkurrensverket.
– Dessa behöver man ha koll på som leverantör, säger Therese Olausson. Man kan vara med i en eller flera annonsdatabaser för att bevaka vissa branscher och även filtrera på exempelvis sin egen kommun. Ibland annonserar kommuner och regioner även sina upphandlingar på de egna hemsidorna.
Vid så kallade direktupphandlingar finns inget krav på att upphandlingen ska annonseras.
– Då rör det sig, som utgångspunkt, om ytterligare lägre värden på upphandlingarna, under den så kallade direktupphandlingsgränsen som för de flesta varor och tjänster är 700 000 kronor. Eftersom det inte finns krav på annonsering för direktupphandlingar kan det vara svårare att hitta dem. De organisationer som gör direktupphandlingar kan alltså välja att vända sig direkt till ett eller flera företag.
Therese Olausson tipsar om att höra av sig direkt till sin kommun eller region och fråga vad de har för direktupphandlingar.
– Eftersom den upphandlande organisationen också kan kontakta företag direkt kan det löna sig att vara registrerad i annonsdatabaserna. Där letar kommuner och regioner ibland efter företag att bjuda in till upphandlingen.
/bildtext IMG_9367.jpeg:/
Upphandlingar som inte är direktupphandlingar ska annonseras antingen inom EU eller nationellt i en annonsdatabas.
Annonsdatabaser:
e-Avrop: eller info.e-avrop.com
Text och foto: Stefan Hedner