När dina kunder berättar om ditt företag väger det alltid tyngre än när du själv gör det. Be att få använda kundernas feedback och rekommendationer i dina sociala medier och marknadsföring.
1. Välj rätt tillfälle
Tajming är alltid viktigt. För att få de bästa rekommendationerna ber du din kund om ett uttalande när du vet att kunden är nöjd. Förslagsvis direkt efter en leverans eller avslutat projekt. Säg till exempel: ”Kul att ni är nöjda! Skulle du vilja berätta något om hur det har fungerat att arbeta med oss, så kan vi använda det som ett kort uttalande på vår hemsida?”
2. Gör det lätt att svara
Har du ett större antal kunder är det kanske svårt att samla in uttalanden manuellt från var och en. Skicka då en direktlänk till en recensionssida (till exempel Google, Facebook eller Trustpilot) och skriv att du skulle uppskatta en kort recension. Ju enklare det är, desto större sannolikhet att kunderna agerar.
3. Fråga efter ”feedback” och inte ”beröm”
Även om det är beröm du vill ha, är det bättre att be om ”feedback”. Det känns mer genuint och mindre säljigt, samtidigt som det visar att du bryr dig om vad kunderna tycker.
4. Visa upp recensionerna du får
När några börjar ge recensioner blir det lättare för andra att hänga på. Välj ut det smaskigaste berömmet och visa det på hemsidan, på LinkedIn, Facebook eller andra sociala medier som du använder. Du kan också sätta samman korta uttalanden från några kunder och bifoga när du lämnar offerter.
5. Var noga med att tacka
Tacka alltid för feedback och recensioner, oavsett om du får en kort rad eller ett långt inlägg. Det stärker kundrelationen och visar att du uppskattar att kunderna har gjort något för din skull. Tacka också för eventuell negativ kritik eller andra synpunkter på ditt arbete. Kontakta kunden och ta reda på mer om dennes upplevelse och hur ditt företag kan bli ännu bättre.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com