Camilla Gerstenmeyer driver ett grossistföretag i skobranschen, ett av många företag som drabbats hårt under pandemin. Skobranschen som helhet har enligt Camilla tappat nära halva omsättningen och de fysiska butikerna som är hennes kunder har många tappat upp emot 80% av omsättningen.
Det här är hennes historia.
Det började nästan genast när Corona krisen seglade upp för snart ett år sedan i mars 2020. Annullerade ordrar i mailkorgen från många kunder som blev oroliga när helt plötsligt människor slutade komma in i butikerna för att handla.
Därefter lugnade det sig en aning. Allt var dock stilla då leverantörerna och fabrikerna också var stängda, där satt Camilla mellan stängda fabriker och butiker utan kunder.
Camilla såg snabbt att det här blir besvärligt och korttidspermitterade sig själv i maj till augusti, ett stöd som hjälpte mycket och som lugnade hennes oro.
Pengarna kom dessutom snabbt innan jag hann blinka säger Camilla.
Sommaren gick och företaget levererade det lilla hon hade i beställningar, knappa 10-20 procent mot vad hon normalt brukar leverera vid den tiden.
Hösten kom och i butikerna var det fortfarande tomt på kunder. Camilla sökte därför förlängning av henne korttidspermittering för perioden september-oktober. Hon får besked om att ansökan måste omfatta augusti också, trots att hon redan sökt och fått stöd för augusti. Camilla ringer och får prata med en tjej som hjälper henne att justera ansökan via telefon så att den skall vara korrekt.
Denna gång går det inte lika snabbt. Det går faktiskt inte alls, eller har i alla fall inte gjort det ännu. Camilla får varken besked eller pengar från Tillväxtverket under hela hösten eller vintern.
Det kommer, det kommer…
Camilla ringer till Tillväxtverket och för prata med den ena handläggaren efter den andra, men det enda besked de kan ge är att de har långa handläggningstider och att hon inte skall vara orolig, det kommer, det kommer.
Camilla ber även handläggarna att kolla om det är något fel på hennes ansökan, men det är det inte, den står i kö…
Lustigt nog ser Camilla en annons om att Tillväxtverket söker handläggare och dessa skall högskoleutbildning. Hon funderar på att söka utan högskoleexamen, vad kan krävas för att svara ”det kommer det kommer” i telefon. Och hon är efter sex månader utan lön i stort behov av ett jobb som ger henne inkomst…
Camilla vill tillägga att handläggarna inte är otrevliga men de vet absolut ingenting och kan inte ge några besked.
Den 11 februari ringer dock en handläggare till slut från Tillväxtverket till slut upp Camilla. Denne säger att ärendet har ett fel och att det är därför den inte gått vidare. Men att hen nu tagit bort felet och därför går ansökan vidare i ”systemet”.
Felet finns alltså där trots att en tjej på Tillväxtverket hjälpte Camilla att rätta hennes felaktiga ansökan som inte omfattade augusti…
Fem olika handläggare har under perioden augusti till den 11 februari gett Camilla beskedet:
Det kommer, det kommer…
Camilla vill veta från våra politiker hur många av dem som hade gått till jobbet om de inte fick sin riksdagslön, med beskedet att det kommer det kommer…
Ett svar
Regeringens påstådda hjälp är ett skämt.
Vad som tar 3-7 dagar i övriga Europa tar hos oss 6 månader!? Vilket företag i kris har råd att betala de anställda 90% av lönen samtidigt som man får 40% av arbetet gjort.
Helt oacceptabelt att det går till så här! Magdalena Andersson påstående att man vill rädda företag är en bluff.