Nu börjar julstöket i Lilla Ostaffären

IMG_1910

December är årets mest intensiva månad för Lilla Ostaffären i centrala Malmö. Efterfrågan på ost och presentkorgar är hög och Jane och Peter Lindh arbetar långa dagar för att ta hand om beställningarna från privatpersoner och företag.

När Jane och Peter startade eget 2013 var det utifrån en lust att göra något tillsammans. Båda sökte nya vägar i arbetslivet och Jane hade lång erfarenhet från arbete som anställd i ostbutik. Passionen fick visa vägen.

– Lilla Ostaffären är en traditionell ostbutik med en liten twist, förklarar Peter. Genuin kunskap om ost har vi, liksom ett bra sortiment med ostar från stora delar av Europa. En del av de ostar vi tar hem förädlar vi även själva med en mindre tids lagring för att utveckla ännu mer smak. Men det vi är bäst på är våra presentkorgar och lådor. Sedan vi öppnade butiken för tolv år sedan har vi gjort ungefär 10 000 korgar.

I december är det mycket som ska planeras och göras i ordning. Företagskunder står för omkring 30 procent av butikens decemberförsäljning, ofta i form av gåvor till anställda i den skattefria nivån på 550 kronor. Julkorgar till kunder kan fyllas med ost och delikatesser för flera tusen kronor. Svensk vällagrad cheddar, engelsk cheddar, Stilton och olika grönmögelostar är storsäljare. Även marmelad, kex, korvar och choklad är vanligt i korgarna.

– December är vår viktigaste månad, säger Peter. Vi vet att det blir mycket jobb och långa dagar, speciellt under veckan före jul. Det är med lite skräckblandad förtjusning vi tar oss an utmaningen varje år, för även om det är slitigt så blir vi belönade. Ungefär 25 procent av årets försäljning sker i december.

För att hinna med börjar Peter och Jane tidigt på morgnarna och gör de korgar och lådor som ska hämtas av kunderna samma dag. Deras dotter hjälper till när det är som mest att göra, men de driver verksamheten utan anställda. För att få in kundernas beställningar i god tid kommunicerar Peter på Facebook och Instagram.

– Lite framförhållning från kunderna gör allt från inköp till packning och leveranser så mycket enklare. Beställer ett företag hundra korgar några dagar före jul riskerar vissa ostar eller marmelader att ta slut för oss, även om vi brukar kunna lösa det mesta ändå.

När Peter reflekterar över företagandet lyfter han fram två egenskaper som särskilt viktiga.

– Jag tror att man behöver vara kreativ och uthållig som företagare. Vi försöker marknadsföra oss på ett kostnadseffektivt sätt och tycker att information på Facebook och Instagram fungerar mycket bättre än den traditionella annonsering vi ägnade oss åt förr. Trogna kunder pratar också om oss och vi märker att deras omdömen gör att ännu fler hittar hit. Annars gäller nog samma sak i en ostaffär som i andra småföretag – det gäller att jobba hårt, vara ambitiös och sträva efter att göra sitt bästa hela tiden.

Text och bild: Stefan Hedner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6500kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1300 kr