När ChatGPT blev en snackis talades det ofta om att AI skulle ta våra jobb, analysera, författa och skriva kod utan mänsklig inblandning. En ny rapport visar att verkligheten än så länge är en helt annan.
Rapporten heter How People Use ChatGPT och är framtagen av forskare vid OpenAI i samarbete med bland annat Harvard University och Duke University. Rapporten visar att användningen av ChatGPT inte i första hand handlar om avancerad teknik eller konstnärliga områden. Istället ägnas mer än 75 procent åt tre enkla användningsområden:
- Att söka information.
- Att få praktiska råd.
- Att få hjälp med att skriva – exempelvis mejl och sammanfattningar.
För dig som driver företag innebär det att AI blivit ett verktyg för vardaglig effektivisering. Problemlösning, textproduktion och idéframtagning är lika tillgängligt för alla.
Men konkurrenskraft i denna nya vardag innebär inte att vara snabbast. Istället behöver du satsa på relationer, distinkt kommunikation och känsla. AI kan fungera som katalysator, men din unika röst och personliga touch blir avgörande för vad du kan förmedla och hur du uppfattas.
Rapporten visar även att användningen av ChatGPT växer snabbast i låg- och medelinkomstländer och framförallt bland unga användare. Det betyder att grupper som tidigare kanske hade begränsad erfarenhet och mindre resurser nu kan konkurrera om en plats på den lokala eller globala arenan.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com