Semestern är ett perfekt tillfälle att öva upp förmågan att kallprata. För en företagare kan konsten att småsnacka leda till nya insikter, bättre relationer och fler affärer.
På semestern rör vi oss ofta i nya miljöer och träffar okända människor i nya situationer. Ett perfekt tillfälle att träna på kallpratets ädla konst. Grannen på bryggan, den som står bredvid i glasskön eller någon som följer med på samma guidade tur som du, till exempel.
Det finns flera psykologiska faktorer som förklarar varför kallprat fungerar så bra i försäljningssammanhang. Dels skapar trevligt kallprat positiva känslor, och vi gör gärna affärer med folk vi gillar. Dels bygger det förtroende att prata om gemensamma ämnen och visa att du intresserar dig för samma saker som den du talar med.
Det går förstås bra att träna på kallpratet på kunder eller vänner. Men ännu bättre är att testa och utveckla förmågan där det inte gör något om det går lite trögt – och där möjligheten är stor att träffa folk som inte är som du. Samtal med nya människor ger nya tankebanor och perspektiv, samt ökar förståelsen för hur andra resonerar och prioriterar. Det kan vara värdefullt när du så småningom ska utveckla erbjudanden, förstå en ny marknad eller formulera ett slagkraftigt budskap.
Kallprat är små samtal om allt och inget. Kallpratet går sällan på djupet, men kräver ändå att du deltar och lyssnar nyfiket. Vad säger personen du talar med egentligen? Vad bryr han eller hon sig om? Lyssna noga, för den du möter på campingen eller golfbanan kan visa sig inspirera till ännu bättre affärer.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com