Viljan hos familjeföretag att ta risk beror inte bara på ekonomi och rationella affärsbeslut. I många fall spelar även känslomässiga värden in. Det visar en studie från Centre for Family Entrepreneurship and Ownership (CeFEO) vid Jönköping International Business School.
Studien visar att familjeföretags vilja att ta risk i hög grad även beror på socioekonomiska faktorer, känslomässiga värden, samt hur ägarna ser på förändring. Företag där familjen är starkt känslomässigt bunden till verksamheten är ofta mer försiktiga för att bevara tradition, kontroll och rykte. Företag som däremot betraktar verksamheten som föränderlig och utvecklingsbar vågar i högre utsträckning ta strategiska risker för att växa.
Den här forskningen kan hjälpa andra familjeföretag att fatta bättre beslut, inte minst när det gäller tillväxt, investeringar och generationsskiften.
- Var medveten om känslomässiga bindningar. Att vilja bevara det man har byggt upp är naturligt, men kan också göra att man avstår nödvändiga förändringar. Fundera över om era beslut styrs mer av trygghet än av framtidsmöjligheter.
- Se över hur ni tänker kring förändring. Om ni ser företaget som något som ska ”förbli som det är” kan det mycket väl hämma utveckling. Att i stället tänka ”vi kan alltid bli bättre” öppnar upp för innovation och anpassning.
- Sätt ord på värderingarna. Olika synsätt inom familjen kan skapa osäkerhet i riskfrågor. Att tydligt formulera vad ni vill bevara och vad ni är beredda att utveckla minskar riskerna för konflikt och stärker samsynen.
Genom att förstå de psykologiska drivkrafterna bakom risktagande går det att fatta klokare och mer medvetna beslut som både skyddar det ni byggt upp och öppnar för framtiden.
Text: Stefan Hedner
Bild: Pexels.com