Avgift för returfrakt

Maria Lidström Kaiding rund

När jag i min verksamhet säljer produkter till kunder på distans och kunderna väljer att nyttja sin rätt att ångra sitt köp enligt distansavtalslagen tar jag ut en returavgift på 99 kronor för dessa produkter. Jag får ibland kommentarer av kunder att de tycker att avgiften är för hög och att en returfrakt rimligen skulle kunna kosta ungefär hälften eller liknande. Har jag rätt att ta ut denna returavgift?

Svar: Enligt distansavtalslagen är du som företag skyldig att informera om ångerrätten, vilket innefattar en skyldighet att informera om vad det kostar i returfrakt för kunden att ångra sitt köp. Det finns ingen lagstadgad gräns för hur mycket du har rätt att ta ut i returfrakt, men kostnaden måste vara skälig. Det väsentliga är att du informerar kunden innan köpet om att kunden står för returkostnaden och vad kostnaden uppgår till. Om kunden väljer att genomföra beställningen på de villkor som du beskriver och kostnaden därtill inte är oskälig så är det svårt för kunden att invända att returfrakten inte ska betalas. 

Maria Lidström

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Hjälp till att påverka! Bli medlem

Som medlem är du med och påverkar politiker till ett bättre företagarklimat.
Men du får också medlemsförmåner som företaget sparar på. (I genomsnitt 6500kr)

Varmt välkommen som medlem! 
Mats Assarsson, ordförande.

PS. lägst avgift i landet – endast 1200 kr