Telefonbedrägerier ökade med 23 procent under första halvåret jämfört med motsvarande period förra året. Bedragare som ringer upp och lurar offren att logga in med sitt BankID använder sig av så kallad ”vishing”. Ofta med ett hot om att ditt konto är hotat på ett eller annat sätt och riskerar att stängas ned om du inte loggar in och verifierar dig. De påstår ofta att det är bråttom, vilket är en varningssignal att du bör vara försiktig och ALDRIG logga in med ditt BankID på uppmaning av någon som ringer dig.
Bedragarna riktar in sig på dem som har hand om ekonomin på företagen och använder sig av Ai för att manipulera röster och ansikten. Exempelvis så kan de utge sig för att vara chefen på företaget som ringer för att påminna om en överföring eller liknande.
Björn Seeth vid polisens nationella bedrägericentrum, rekommenderar företagen att ta fram riktlinjer för verifiering av personer som ringer. Han varnar för att dessa bedrägerierna kommer att öka i omfattning.
Lotta Mauritzson hos polisen tipsar tipsar småföretagare i Dagens Industri om:
- Gå inte med på något per telefon över huvud taget. Be istället om skriftlig information och avtal.
- Om du får skriftlig information, kolla företaget mot varningslistor, exempelvis Svensk Handel.
- Ha inte bråttom, även om du uppmanas till det. Tidsbegränsade erbjudanden tyder på oseriöst upplägg.
”Visning”
Vishing, en hopskrivning av engelskans ”voice phishing”, är en bedrägerimetod som bedragare använder via telefon. Deras mål är att lura dig att avslöja personlig information, använda ditt BankID eller utföra ekonomiska transaktioner. Bedragarna utger sig ofta för att vara från en bank, myndighet eller någon annan trovärdig organisation.